سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه تهران:
حمایت مردم از مسئولان مشروط به اطاعت آنها از رهبری است

 خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه ستون فقرات، عزت و عظمت کشور بر پایه ولایت فقیه است، گفت: حمایت مردم از مسئولان مطلق نیست بلکه مشروط است و تا زمانی برقرار است که اطاعت از رهبری را در عمل ببینند.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید‌احمد خاتمی خطیب نماز‌جمعه تهران امروز9اردیبهشت در خطبه دوم نماز عبادی، سیاسی جمعه در ابتدا ضمن توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی، با یادآوری سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: او در سیاست، صاحب‌نظر و در فنون مختلف، ذخیره‌ای ارزشمند برای انقلاب اسلامی ایران بود.

خاتمی مرزبانی دین و اصول انقلاب را بارز‌ترین ویژگی شهید مطهری دانست و یادآور شد: زمانی در این کشور تفکر مادی‌گرایی، ماتریالیستی و یا التقاطی رواج داشت، سخنان و کتاب‌های این شهید بزرگوار راهگشای جوانان انقلاب بود؛ لذا امروز نیز کتاب‌های شهید مطهری می‌تواند اسلام ناب محمدی(ص) را به ما بیاموزد.

وی همچنین با اشاره به هفته کارگر گفت: کارگران ستون فقرات جهاد اقتصادی هستند؛ خدمات فراوان قبل و بعد از انقلاب و دفاع مقدس توسط کارگران فراموش ناشدنی است و امروز نظام اسلامی به دو قشر کارگران و معلمان عنایت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین امیدواریم مشکلات معیشتی این دو قشر نیز بیش از پیش توسط مسئولان خدمتگزار مرتفع شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه در عرصه اوضاع داخلی کشور می‌خواهد به 6 مطلب کاملا بدیهی اشاره کند، گفت: این شش مطلب بسیار روشن است؛ اما باید آنها را یادآوری می‌کنم تا مورد غفلت و فراموشی قرار نگیرد.

خاتمی مطلب اول را "ولایت فقیه " عنوان کرد و گفت: ستون فقرات و عزت و عظمت این کشور بر پایه ولایت فقیه است؛ لذا اصل این انقلاب با هدایت و تدبیر ولی فقیه زمان حضرت‌ امام خمینی(ره) به سامان رسید و بعد از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز این ولایت فقیه بود که با مدیریت امام عظیم‌الشان توانست بحران را به فرصت برای کشور تبدیل کند.

وی با برشمردن برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله پیشرفت‌های نوین علمی، هسته‌ای، هوا و فضا، اقتدار سیاسی و فرهنگی به طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای از این طرح بزرگ نبود، قطعا این طرح ارزشمند به بار نمی‌نشست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران، تأکید کرد: قطعاً همه موفقیت‌ها در کشور مدیون و مرهون ولایت فقیه است؛ البته کسی منکر همکاری و زحمات مسئولان خدمتگزار کشور نیست اما حرف ما این است که تمام انقلاب مدیون ولایت فقیه است.

خاتمی گفت: مطلب دوم اینکه طبق فقه اسلام و قانون اساسی، مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است؛ بنابراین سه قوه کشور زمانی مشروعیت دارند که امضاء مقام عظمای ولایت به پای آن باشد در غیر این صورت هیچ قوه‌ای اعتبار و مشروعیت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: بدون هیچ تردیدی اطاعت از ولی فقیه بر همه مسئولان هم تکلیف شرعی و هم تکلیف قانونی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه متذکر شد: سومین مطلب اینکه حمایت‌های مردم در کشور از هر مسئولی و هر شخصیتی بی‌حساب و کتاب نیست. لذا شاخص حمایت مردم مسئله ولایت است و مردم نگاه می‌کنند و می‌بینند که کدام مسئول به گفتمان ولایت نزدیک‌تر است و لذا او را انتخاب و از او حمایت می‌کنند.

خاتمی افزود: گفتمان عدالت و مبارزه با فساد گفتمان رهبر معظم انقلاب است؛ بنابر این مردم زمانی که می‌بینند مسئولی در کشور به این گفتمان نزدیک است به او اقبال نشان می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: حمایت مردم از مسئولان مطلق نیست بلکه مشروط است و این حمایت تا زمانی برقرار است که اطاعت از رهبری را در عمل آن مسئولان ببینند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان ادامه داد: نکته چهار اینکه، دشمنان انقلاب شگردی را در دوره اصلاحات برای القای حاکمیت دوگانه در کشور در دستور کار داشتند و با بوق‌های تبلیغاتی خود به آن می‌دمیدند اما امروز همان مطرود‌ها و سیلی خرده‌ها از ملت‌، مجدداً در رسانه‌های بیگانه به صحنه آمده‌اند و طوری القاء می‌کنند که گویا در نظام، حاکمیت دو گانه است اما آنها باید بدانند که هم دیروز و هم امروز و هم به فضل الهی فردا، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یگانه است و آن حاکمیت ولایت فقیه است.

خاتمی خطاب به مسئولان کشور گفت: انتظار ما از مسئولان محترم این است که طوری عمل کنند که ترفند‌های دشمنان را ناکام بگذارند.

وی در ادامه داد بیان داشت: مطلب پنجم اینکه آرامش، امنیت بستر هر پیشرفت است و پیش مقدمه پیشرفت‌های سیاسی و فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی آرامش و امنیت است و امروز به فضل الهی خداوند را شاکریم که در منطقه نظام جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور است و این یک واقعیت است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دشمنان ملت می‌خواهند در کشور القا اختلاف کنند و محیط آن را ملتهب جلوه دهند، خطاب به برخی مسئولان گفت: دوستانه می‌گویم که در زمین دشمن بازی نکنید و جدول دشمن را شما پر نکنید چرا که دشمنان از مشکلات ما خوشحال می‌شوند لذا شما باید با رفتارتان به دهان دشمن بزنید.

خاتمی در بخش ششم مطالب خود گفت: ما دوست و دشمن خود را با رفتار دشمن می‌شناسیم لذا اگر دشمن از جریانی حمایت کرد می‌فهمیم یک عیبی در این جریان پیدا شده است و دشمنی که به خون ملت تشنه است امروز از آن حمایت می‌کند.

وی با اشاره به فتنه 88 گفت: یکی از دلایل مخالفت ما با فتنه‌گران همین نکته بود چرا که می‌بینیم منکران خدا و پیغمبر، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و رقاصه‌ها پشت سر فتنه قرار گرفته‌اند و مردم در مقابل آنها ایستاده‌اند؛ بنابراین هر کس و هر جریانی که دشمن از آن حمایت کند مردم او را جریان انحرافی می‌دانند و به ضرر او خواهد بود.

* شورای همکاری خلیج فارس به شواری همکاری با جلادها تبدیل شده است

خاتمی با اشاره به حوادث اخیر منطقه و کشتار بی‌رحمانه مردم، میدان‌دار این حوادث خونبار را آمریکای جنایتکار دانست و اظهار داشت: در لیبی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها جنگ را فرسایشی کرده‌اند تا هیچ‌یک از طرفین پیروز نشده و در نهایت وابسته به آنها باشند.

وی ادامه داد: در یمن نیز به صراحت آمریکا میدان‌داری می‌کند و شورای همکاری خلیج‌فارس که شورای همکاری با جلادها و دیکتاتورها شده به عنوان بازوی آمریکا عمل می‌کند تا دیکتاتور یمن را نگه دارند.

خطیب نماز جمعه تهران کشتار مردم بحرین و اتفاقات این کشور را غم جانکاهی دانست و یادآور شد: بحرین به زندان بزرگی تبدیل شده که آمریکا به کمک آل خلیفه و اشغالگران سعودی در آنجا جنایت می‌کنند و جان، مال و ناموس مردم در امان نیست.

خاتمی خطاب به سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی تأکید کرد: ‌مگر سازمان ملل متعلق به ملت‌ها نیست پس چرا سکوت مرگبار گرفته و مگر این مردم که قتل‌عام می‌شوند عرب و مسلمان نیستند پس چرا اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی مرگ بی‌غیرتی گرفته‌اند.

وی در همین زمینه با بیان اینکه چرا علمای اسلام فریاد نمی‌زنند، خطاب به مسلمانان گفت: خسته نشوید و مقاومت کنید چرا که تجربه تاریخی که قرآن بیان می‌کند این است که شما پیروز هستید. وعده‌های خداوند حق است بنابراین خالصانه در برابر این دیکتاتورها بایستید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود خطاب به آل خلیفه و آل سعود نیز خاطرنشان کرد: شما با همه جنایاتی که انجام می‌دهید یک گام به نابودی نزدیک می‌شوید مردم در آینده آل‌خلیفه را به نام جنایتکاران جنگی و آل سعود را به عنوان خائنان که در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه نیز در کنار اسرائیل بودند، محاکمه خواهند کرد.

خاتمی در پایان نیز خطاب به ملت‌های مظلوم منطقه یادآور شد: ایران اسلامی و مسلمانان این کشور در کنار مظلومیتتان هستند.



تمامی حقوق مادی و معنوی " یاد یاران " برای " رحیمی " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم