سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باربی دختری از جنس تهاجم فرهنگی

بسیاری از وسایل در جهان ما از سیری از تحولات گذشته اند تا به طرح متعالی خود رسیده اند . باربی نیز از این قاعده مثتثنی نیست و یک سیر تحولی را پشت سر گذاشته تا به این مرحله رسیده . بزرگترین تحول این عروسک محبوب ، تغییر نژاد آن از نزاد آلمانی به نژاد آمریکایی است.در زیر به اختصار به این مطلب پرداخته شده .

شکل و اندام باربی بر گرفته از اندام یک زن زیبا و محبوب آلمانی به نام “بیلد لیلی” است که بعد از جنگ جهانی دوم ، خود فروشی می کرد . عروسک این زن ابتدا در آلمان تولید می شد ؛ لکن نه به برای بازی کودکان بلکه برای بزرگ سالان و کلکسیونر ها .

به هر شکل ، شرکت متل که در سال 1945 درکالیفرنیای جنوبی تاسیس شده بود امتیاز تولید این عروسک را از آلمان ها خریداری وشروع به طراحی وساخت باربی امروزی کرد .

تغییر نژاد این عروسک از ژرمن(نژاد آلمانی) به آنگلوساکسن(نزاد آمریکایی) را کمپانی متل به “جک رایان” کارمند سازمان پنتاگون و طراح موشک های “اسپارو” و “هاوک” سپرد . جک رایان که استعداد و تخصص خاصی در شناخت فرم هیکل زنان داشت کار خود را به کمپانی متل تحویل داد و به جرات می توان گفت که کمپانی متل مدیون طراحی رایان است .

کمپانی متل که در ابتدا قاب عکس و مبلمان تولید می کرد با طراحی باربی آغاز به تولید انبوه اسباب بازی نمود . همچنین این شرکت در سال 1955 برای تبلیغ عروسک های خود با کمپانی میکی ماوس وارد همکاری شد که این ابتکار موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی گردید .

بعدها کمپانی متل در سال 1961 عروسکی تولید کرد به نام “کن” . عروسک کنپسری بود با موهای قهوه ای و لباس های بسیار شیک . به این ترتیب باربی صاحب یک دوست پسر شد . کارخانه متل بعد ها عروسک های میچ و اسکیپر را نیز تولید کرد .

لازم به ذکر است که به تازگی عروسک های با حجاب باربی نیز وارد عرصه تولید شده اند که در قسمت بعد به تحلیل آن پرداخته خواهد شد . مهم تر و شاید قابل توجه تر از همه عروسک های باربی ای است که با کمربند انفجاری تولید می شوند . این عروسک ها که مستقیماٌ مقاوت کشورهای اسلامی را به سخره می گیرد می تواند  روشن ترین دلیل بر هدفدار بودن تولیداین عروسک باشد .

بعد روانشناسی و فرهنگی

این عروسک تغییر نژاد یافته ، که با قیمت های مختلف در بازار ها عرضه می شود به یکی از پر فروش ترین ترین عروسک های جهان تبدیل شده و می تواند نقش عظیمی در تربیت نسل فردای همه جوامع داشته باشد چرا که همانگونه که اشاره شد در روش های تعلیم وتربیت مهم ترین و کلیدی ترین عامل «الگو سازی» است .

این عروسک می تواند از ابعاد مختلف روانشناسی و فرهنگی مورد تحلیل قرار گیرد که به خاطر اختصار مطلب فقط به پاره ای از این تحلیل ها بسند ه می کنیم .

در روش های تعلیم و تربیت ، مهم ترین وکلیدی ترین عامل «الگو سازی» است . از سوی دیگر هر سن و هر جنس الگوی خاص خود را می طلبد و مهم ترین سن در این میان سن کدکی است و طبیعی است که الگوهای دوران کدکی عموما از مولفه های عاطفی بهره گیرد تا استدلال های اخلاقی .

در این میان دختر بچه ها انحصارا به عروسک علاقه مندند . این علاقه از عاطفه ویژه دختر بچه ها نشاًت گرفته و به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزادپنداری و تفاهم خیالی با کودک است . بنابراین عروسک بالا ترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد .

ازآن رو که دختر بچه ها ، زنان و مادران فردای یک جامعه هستند و تربیت نسل فردا بر دوش آنان استوار است پس همانطور که اگر می خواهید جامعه تان متعالی باشد باید دختران امروز جامعه تان را متعالی تربیت کنید ؛ اگر می خواهید نسل فردایتان انحطاط فکری داشته باشد از دختران امروز شروع کنید . از این رو عروسک نقش به سزایی در تهاجم فرهنگی به ملت ها دارد .

طبق مطالب فوق نتیجه می گیریم که تربیت مادران نسل فردا وابسته به الگوسازی امروز ماست . ما می خواهیم فرزندانمان با فرهنگ خودمان یعنی فرهنگ ایرانی و اسلامی زندگی کنند . اما عروسک باربی که نماینده فرهنگ بیمار و مهاجمی غرب است ، یقینا ما را به این مهم نمی رساند .

باربی نماد وسمبل فرهنگ بیمار و مهاجمی است که از نزدیک ترین مکان کودکان نورسته و مادران آینده را مورد هدف آموزه های زهرآگین خود قرار می دهد .

آمار نشان می دهد که غالب دخترانی که با این عروسک رشد و نمو کرده اند علاقه دارند تا اندام آنان نیز همانند باربی باشد ؛ اما همین آمار نشان می دهد که از هر صدهزار نفرتنها یک نفر می تواند تنها  یک نفر می تواند اندامی شبیه به باربی داشته باشد .واین یعنی افسردگی دخترانی که با هزار دوا و درمان می خواهند اندامی شبیه به باربی داشته باشند اما نمی توانند . تاثیرات مخرب جسمی آن به کنار .

از طرف دیگر باربی برخلاف غالب عروسک ها با چهره ای کودکانه و معصوم ساخته نشده بلکه یک دختر نوزده –بیست ساله با تمام خصوصیات جسمانی اوست واین دلیل روشن دیگری بر هدفدار بودن ساخت آن دارد و اینکه دختری که با آن بزرگ می شود علاقه دارد که همانند او باشد همانند او لباس بپوشد و این یعنی ترویج بی حجابی ، فساد و . . .

وخروج زن از محور عفاف وحجاب یعنی به هم ریختگی و از هم پاشیدگی خانواده که مساوی است با نبود پیشرفت و ترقی در جامعه .

یکی دیگر از آسیبهایی که به طور تیتروار عرض و از آن عبور می کنم بلوغ زودرس  دختران است که به عقیده خیلی ها یکی از دلایل عمده آن عروسک هایی چون باربی است .

حمایت از باربی

باربی که از نزدیک ترین مکان کودکان نورسته و مادران آینده ما را مورد هدف آموزه های زهرآگین خود قرار می دهد و آرام آرام به تسخیر قلب آنان می پردازد مسلما از چشم تیزبین طراحان غربی فرهنگی غرب دور نخواهد ماند . از این روست که تکاپوهای خستگی ناشناس طراحان فرهنگی غرب در حمایت مستقیم و غیر مستقیم از این پرنسس چشم آبی دوراز انتظار نیست .

به طور مثال چاپ عکس باربی بر تمام وسایل مورد نیاز کودکان از جمله لوازم تحریر وکیف ها موج احساس نیاز کاذب کودک به این نوع خاص از عروسک می شود .

نتیجه گیری

تمامی مطالب فوق دلیل بر آن دارند که طراحی این عروسک با اهدافی صورت گرفته و حمایت از آن نیز با اهداف خاصی صورت می پذیرد.

یقینا یکی از این اهداف ، هجوم به مرز های جغرافیایی و فرهنگی کشور های شرقی و علی الخصوص اسلامی است . طراحی و ساخت عروسک های باربی با یونیفرم های ارتش آمریکا در هنگام هجوم این کشور به عراق مصداق بارزی است بر صحت این مطلب .

به همین جهت احساس نیاز شدید می شود تا در مقابل چنین پدیده هایی بایستیم و یا درمقابل ، خودالگوسازی هایی را نه تنها برای حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی خود بلکه در جهت صادرات این فرهنگ انجام دهیم .

امید است با ظهور حضرت مهدی (عج) فرهنگ اسلامی ، فرهنگ حاکم ومطلق بر جهان شود .

پایگاه مذهبی بقیت الله



تمامی حقوق مادی و معنوی " یاد یاران " برای " رحیمی " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم